Boek nu een GRATIS online kennismakingsgesprek via het afspraakformulier!

Intermitted Fasting (IF)

Er wordt mij vaak gevraagd wat ik van Interrmitted Fasting (IF) oftwel het vasten voor een bepaalde tijdsrange vind.

Bij IF eten mensen vaak alleen tussen twaalf uur ' s middags en acht uur 's avonds. 

Mijn visie is dat je voor het vrouwenlichaam stress zoveel mogelijk moet worden vermeden. Vrouwen krijgen namelijk snel hormonale klachten hiervan. Ook voor mensen die hooggevoelig zijn of ziek zijn (geweest), vind ik het niet verstandig om te gaan vasten. Jouw lichaam denkt 'waarom krijg ik niet te eten? Is er gevaar? moet ik vluchten?' en krijgt hiervan dus stress! Stress zorgt er vervolgens voor dat het eten wat je wél eet minder goed wordt verteerd want jouw lichaam zit in die fight or flight mode. 

 

Wat ik ook vaak zie is dat binnen het tijdskader van 8 uur er alsnog niet voldoende wordt gegeten en de kans op essentiële vitaminen en mineralen tekorten ontstaat. Dat is nooit de bedoeling geweest van IF! 

Bovendien kan vasten er juist voor zorgen dat je aankomt i.p.v afvalt (als dat je doel is). Ik zal dit even toelichten: jouw lichaam heeft in rust een bepaald aantal kcal nodig om ervoor te zorgen dat jouw hart het doet, dat je lichaamstemperatuur op peil blijft, dat het eten wordt verteerd etc. Dit noemen we het rust of basis metabolisme. Het verschil per persoon hoeveel kcal hiervoor nodig zijn, want het is afhankelijk van jouw lichaamssamenstelling. Op het moment dat jij lang vast, wordt jouw stofwisseling oftewel jouw rust metabolisme trager. Kort gezegd: er zijn minder kcal nodig om jou in leven te houden. Alle 'overige' kcal worden eerder opgeslagen in vet, waardoor je juist aankomt! 

Bij buikklachten (obstipatie, opgeblazen buik, pijn, diarree) zit het anders. Jouw spijsverteringsorganen hebben het namelijk zwaar en kunnen wel wat rust gebruiken. Door jouw ontbijt op een verstandige manier later op de dag te eten, heeft jouw buik even rust en hoeft niet alle energie naar de spijsvertering te gaan. Je zult je daardoor frisser en energieker voelen en je buikklachten zullen, in combinatie met andere interventies, minder worden! Dat is natuurlijk super, maar IF wil je niet langer dan 3/4 maanden doen. Op lange termijn doet het namelijk meer slecht dan goed voor je lichaam. Jouw lichaam gaat na een aantal maanden op de spaarstand en gaat kieskeuriger om met de kcal die het binnen krijgt. Alle kcal zullen naar de primaire lichaamsdelen gaan, zoals jouw hart/longen/lever etc. Hierdoor zullen jouw huid, haar en nagels er flink op achteruit gaan! Ook zul je eerder last hebben van koude handen en voeten, vermoeidheid en hoofdpijn. 

Om het even te nuanceren: een uurtje later ontbijten kan niet zoveel kwaad, maar langdurig (lees: 4 maanden of langer) consequent pas om twaalf uur 's middags jouw eerste maaltijd eten, terwijl je hiervoor al hebt gesport/gewerkt of noem maar op, zal op de lange termijn voor een hoop narigheid zorgen.

 

Twijfel je waar je verstandig aan doet? Je mag me altijd een berichtje sturen en dan denk ik met liefde met je mee!