Naar inhoud

Winkelwagen

Je winkelwagen is leeg

Artikel: Moeite met plannen maken voor de toekomst? Of wil je juist altijd een vakantie in het vooruitzicht hebben? Dan moet je dit lezen!

Moeite met plannen maken voor de toekomst? Of wil je juist altijd een vakantie in het vooruitzicht hebben? Dan moet je dit lezen!

Moeite met plannen maken voor de toekomst? Of wil je juist altijd een vakantie in het vooruitzicht hebben? Dan moet je dit lezen!

Moeilijk plannen kunnen maken voor de toekomst, zoals dromen, doelen, ambities, uitleggen waar je jezelf ziet over 5 jaar of wat je volgende kerst wil doen, heeft te maken met jouw FREEZE (dorsale vagus) respons.

Dit is één van de standen van je zenuwstelsel en hierbij treedt dissociatie. Dit doe je niet expres en het is ook zeker niet jouw schuld. Jouw zenuwstelsel heeft zich dit aangeleerd om te overleven 😨.

Je fysieke lichaam gaat door de stress heen, maar je mind zweeft als het ware weg om de pijn te minimaliseren. Echter, ondanks dat je het minder bewust mee maakt, slaat je lichaam wel alles op. Daardoor is het ook moeilijk om verder vooruit te denken dan een paar dagen of weken. Je bent namelijk dag in dag uit aan het OVERleven.. 😮‍💨

Daar tegenover staat weer een andere stand van het zenuwstelsel: de fligt respons, oftewel jouw aangeleerde patroon bij stress, angst of spanning is ervan wegvluchten om het niet te voelen. Daarbij zien we vaak dat er altijd iets in het vooruitzich moet liggen, zoals een vakantie of uitje, om even weg te kunnen vluchten van de realiteit. 🌍 Nu is er natuurlijk niks mis met er even heerlijk tussenuit gaan, maar zodra je onrustig of angstig wordt zodra dit niét in het vooruitzicht ligt, dan is het een heel duidelijk teken van je zenuwstelsel dat er nog onverwerkte trauma of stress ligt opgeslagen in je lichaam. 🧠

Zowel de FREEZE 🥶 als FLIGHT 🏃🏼‍♀️ stand van je zenuwstelsel zijn trauma responses en dus geen DUURZAME OPLOSSINGEN voor de onderliggende stressoren. Op korte termijn kan het fijn aanvoelen, want je bent even verlost/gedissocieerd van de stress, maar op de lange termijn kom je echt in een vicieuze cirkel 🌀 terecht.

Hoe kan je je zenuwstelsel wel duurzaam en liefdevol ondersteunen? Door je zenuwstelsel écht te leren begrijpen, zodat je precies weet welke holistische tools je in kunt zetten om je zenuwstelsel te reguleren 💜

Ik heb al mijn beste tips, tricks en somatische oefeningen voor je gebundeld in mijn Best Seller Dé Zenuwstelsel Regulatie Gids 🧠💆🏼‍♀️. Expertise vanuit de Polyvagaal theorie, Somatische Coaching en Orthomoleculaire therapie met 3+ jaar praktijkervaring 🌱

 

Hier te downloaden met KORTING als je de code 'blog' gebruikt. 

Read more

Verslaafd zijn aan stress - het kan!

Verslaafd zijn aan stress - het kan!

Verslaafd zijn aan stress - niet omdat je het wil, maar omdat je verslaafd bent aan cortisol, het stresshormoon. Dit kan ontstaan na jaren 'aan' te staan door bijvoorbeeld je werk of thuissituatie....

Meer informatie
Heel veel willen doen = vaak heel weinig willen voelen

Heel veel willen doen = vaak heel weinig willen voelen

Die emoties, die pijn die je zo hard probeert te negeren door je leven maar heel druk in te richten of door de ene naar de andere ‘high’ te achtervolgen, door jezelf drie slagen in de rondte te wer...

Meer informatie