Boek nu een GRATIS online kennismakingsgesprek via het afspraakformulier!

Wat is nou gezond?

Er zijn zoveel verschillende diëten en opvattingen over wat nou wel of niet gezond is. Ik snap zo goed dat je daarom door de bomen het bos niet meer ziet! Want waar doe je nou verstandig aan? Wat kan je beter vermijden? Wat is nou precies gezond of ongezond?

In deze blog zal ik je mijn visie omtrent gezond eten uitleggen.

Jouw relatie met eten staat centraal als we het hebben over een gezond voedingspatroon. Het begint allemaal met hoe jij eten ziet: zie jij het als jouw grootste vijand, iets wat ervoor zorgt dat jij aankomt of zie jij het als een fijne voedingsbron wat ervoor zorgt dat jij kan functioneren en jouw leven kan leiden? In die twee perspectieven zit natuurlijk een enorm verschil en het lijkt misschien extreem hoe ik het zo opschrijf, maar het is wel de realiteit. In onze wereld wordt eten zo vaak als boosdoener gezien en wanneer we een keer wél echt goed genieten, dan moet er de volgende dag meteen gesport worden om 'het er weer af te trainen' of we vasten massaal om de balans weer 'recht te trekken'.

In mijn ogen is die visie op eten ongezond en zolang je die toxic relatie met eten niet herstelt, zul je jezelf nooit echt gezond kunnen voeden. Er zullen altijd voorwaarden en consequenties omheen hangen. 

Nu is die relatie met eten herstellen natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is wel echt de eerste stap. Wanneer jij inziet dat voeding jou dient en dat het ervoor zorgt dat jij van het leven een feestje kan maken, zal je automatisch veel betere en dus gezondere keuzes maken omtrent eten. Wanneer jij inziet dat je jezelf kan voeden uit zelfliefde, omdat jij het verdient om goed gevoed te worden, gaat jouw lichaam weer vóór je werken in plaats van tegen je. 

Voeden in plaats van vullen!

Wanneer je voor jezelf die switch kan maken, zul je ook echt plezier gaan beleven aan gezond eten en goed voor jezelf zorgen, want je voelt dat jouw lichaam daar blij mee is. 

Ook deze visie moet natuurlijk niet doorslaan, want bij voeden uit zelfliefde hoort ook het jezelf gunnen om af en toe wat minder gezond te eten. De 80-20 regel noem ik dat. Dit houdt in dat je 80% van de week lekker gezond eet en goede keuzes maakt voor jouw lichaam en 20% van de week wat losser mag zijn en het jezelf mag gunnen om éxtra te genieten. Met deze 'regel' hou je een gezonde lifestyle prima vol en is het dus absoluut géén dieet. Ik zal nooit zeggen dat je iets niet mag, je zal mij alleen horen zeggen dat bepaalde voeding of voedingsstoffen jouw lichaam minder dienen, dus dat je er goed over na moet denken hoe vaak je die binnen wil krijgen. Dit geldt ook voor voedingsintoleranties: ik zal nooit zeggen dat je die bepaalde voeding 100% moet vermijden. Ik zal de kwestie altijd bij jou leggen: hoe denk jij dat je jouw lichaam het beste rust geeft om de oorzaak van jouw klachten aan te pakken? Hoe denk jij dat je jouw lichaam het beste kan ontlasten in plaats van belasten? Hoe zorg je ervoor dat jouw lichaam vóór je gaat werken in plaats van tegen je? 

Wanneer jouw relatie tot voeding een relatie wordt vanuit zelfliefde en wanneer je steeds afvraagt wat jouw lichaam het beste dient, dan zul je zien dat gezond eten en leven helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn!

Na deze eerste belangrijke stap omtrent mentale gezondheid, kan je je gaan richten op de oorzaak van jouw klachten, eventuele tekorten aanvullen en intoleranties opsporen.

Meer hierover weten? Lees dan mijn andere blogs!