Naar inhoud

Winkelwagen

Je winkelwagen is leeg

Artikel: Wat is het doel van zenuwstelsel regulatie?

Illustratie van zenuwstelsel regulatie technieken

Wat is het doel van zenuwstelsel regulatie?

Wat is nou eigenlijk het doel van zenuwstelsel regulatie? Het is niet om 100% van de tijd gereguleerd te zijn, want in de tijden waarin we leven is dat niet mogelijk (misschien wel als je in een hutje op de hei woont🤪, maar ook daar kunnen trauma responses je leven saboteren).

Het doel is dat je je zo veilig voelt in je lijf en in het leven, dat je emoties en sensaties kan doorvoelen in plaats van altijd te willen ‘fixen’. Je weerbaarheid wordt steeds groter en daardoor kan je stress beter aan, in plaats van dat je doorschiet in een trauma respons (fight, flight, freeze, fawn). Het doel is om grotendeels in de ventrale vagus van jouw zenuwstelsel te leven, waardoor je lastige en spannende situaties oplost door connectie met jezelf en anderen (tend & befriend response). Stress verdwijnt namelijk zodra de stressor weg is, mits we de stresscirkel kunnen afmaken.

Essentiële stappen om de stresscirkel af te ronden: 

  1. Erkennen van de situatie en emotie:
    Bewustwording is de eerste stap naar heling. Herken en accepteer wat je voelt.
  2. Voelen waar deze emotie in je lijf zit:
    Lokaliseren waar stress en emoties zich fysiek manifesteren helpt bij het verwerken ervan.
  3. Jezelf liefde en geduld geven:
    Wees mild voor jezelf terwijl je deze stappen doorloopt.
  4. Bewegen om de emotie ruimte te geven:
    Fysieke activiteit kan helpen om opgeslagen emoties los te laten.

Om deze stappen effectief te doorlopen, is het essentieel dat je dit doet in een veilige omgeving waarin je je geborgen voelt en je emoties durft te uiten. 🫶🏻 Veiligheid betekent voor iedereen iets anders: de een heeft behoefte aan aanraking na een heftige situatie, terwijl dit voor een ander oncomfortabel of bedreigend kan zijn. Onderzoek wat veiligheid voor jou betekent.

Wanneer voel je je gezien? Wanneer voel je dat je helemaal jezelf kunt zijn? Waar hoef je geen maskers te dragen of sociaal wenselijk over te komen? Bij wie kan je gedragen worden? Begin daar en breid die veiligheid steeds verder uit door aan de slag te gaan met somatische oefeningen en zenuwstelsel tips. Zodat je die veiligheid altijd bij je draagt en er altijd op terug kan vallen 💜.

I’m here if you need me! 👇🏻

Ik heb al mijn beste tips, tricks en somatische video oefeningen voor je gebundeld in mijn Best Seller Dé Zenuwstelsel Regulatie Gids 💆🏼‍♀️. 

Laat een reactie achter

Deze site wordt beschermd door recaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Alle reacties worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd.

Read more

Heling door zenuwstelsel regulatie

Het herprogrammeren van je zenuwstelsel: Een persoonlijke reis naar heling

Sinds ik aan de slag ben gegaan met mijn trauma responses en zenuwstelsel herprogrammeren, zijn zoveel emoties naar boven gekomen van momenten die ik totaal weggedrukt had doordat ik in de ‘shut d...

Meer informatie
Persoon die rustig heen en weer wiegt

De 'freeze' en functional freeze’ reactie van je zenuwstelsel herkennen en doorbreken

Naast de bekende fight & flight respons kent ons zenuwstelsel ook de ‘freeze’ en ‘functional freeze’ reactie. Deze laatste twee worden veroorzaakt door de dorsale vagus en zijn vergelijkbaar me...

Meer informatie