Naar inhoud

Winkelwagen

Je winkelwagen is leeg

Artikel: Intermittent Fasting (IF)

Intermittent Fasting (IF)

Intermittent Fasting (IF)

Er wordt mij vaak gevraagd wat ik van Intermittent Fasting (IF) oftwel het vasten voor een bepaalde tijdsrange vind.

Bij IF eten mensen vaak alleen tussen twaalf uur ' s middags en acht uur 's avonds. 

Dit kan heel goed werken voor mannen, maar:

in mijn visie moet je overbodige stress voor het vrouwenlichaam zoveel mogelijk moet worden vermeden. Vrouwen krijgen door hun gevoelige lichaam en hormonen namelijk snel hormonale klachten hiervan. Ook voor mensen die hooggevoelig zijn of ziek zijn (geweest), vind ik het niet verstandig om te gaan vasten. Jouw lichaam denkt 'waarom krijg ik niet te eten? Is er gevaar? moet ik vluchten?' en krijgt hiervan dus stress! Het sympatische zenuwstelsel draait overuren en het para-sympatische zenuwstelsel (rest & digest) wordt niet (voldoende) geactiveerd. Stress zorgt er namelijk voor dat het eten wat je wél eet, minder goed wordt verteerd want jouw lichaam zit in die fight or flight mode. En als je moet rennen, is er geen tijd om eten te verteren ;)..

 

TEKORTEN

Wat ik ook vaak zie is dat binnen het tijdskader van 8 uur er alsnog niet voldoende wordt gegeten en de kans op essentiële vitaminen en mineralen tekorten ontstaat. Dat is nooit de bedoeling geweest van IF! 

 

AANKOMEN

Bovendien kan vasten er juist voor zorgen dat je aankomt i.p.v afvalt (als dat je doel mocht zijn). Ik zal dit even toelichten: jouw lichaam heeft in rust een bepaald aantal kcal nodig om ervoor te zorgen dat jouw hart het doet, dat je lichaamstemperatuur op peil blijft, dat het eten wordt verteerd etc. Dit noemen we het rust of basis metabolisme. Het verschil per persoon hoeveel kcal hiervoor nodig zijn, want het is afhankelijk van jouw lichaamssamenstelling. Op het moment dat jij lang vast, wordt jouw stofwisseling oftewel jouw rust metabolisme trager. Kort gezegd: er zijn minder kcal nodig om jou in leven te houden. Alle 'overige' kcal worden eerder opgeslagen in vet, waardoor je juist aankomt! 

WANNEER WEL?

Bij buikklachten (obstipatie, opgeblazen buik, pijn, diarree) zit het soms anders. Jouw spijsverteringsorganen hebben het namelijk zwaar en kunnen wel wat rust gebruiken. Door jouw ontbijt op een verstandige manier iets later op de dag te eten, heeft jouw buik even rust en hoeft niet alle energie naar de spijsvertering te gaan. Je zult je daardoor frisser en energieker voelen en je buikklachten zullen, in combinatie met andere interventies, minder worden! Dat is natuurlijk super, maar IF wil je niet langer dan 3 maanden doen. Op lange termijn doet het namelijk weer meer slecht dan goed voor je lichaam. Jouw lichaam gaat na een aantal maanden op de spaarstand en gaat kieskeuriger om met de kcal die het binnen krijgt. Alle kcal zullen naar de primaire lichaamsdelen gaan, zoals jouw hart/longen/lever etc. Hierdoor zullen jouw huid, haar en nagels er flink op achteruit gaan! Ook kan je eerder last hebben van koude handen en voeten, vermoeidheid en hoofdpijn. 

Daarnaast raad ik bij (beginnende) insulineresistentie wel aan om eerst even kort te bewegen vóórdat je begint met ontbijten. Door even nuchter te bewegen, worden je cellen gevoeliger voor insuline en dat wil je wanneer er sprake is van insulineresistentie. Echter, twee punten zijn essentieel hierbij. 1) Het is belangrijk dat dit low-intensity is. Dus lekker even wandelen, wat yoga, stretchen, dansen, hoolahoopen is super en 2) nooit langer dan 20 minuutjes, omdat we extra stress voor je lichaam willen voorkomen. Dus geen heftige workouts of hardlopen, maar lekker go with the flow. 

Om het even te nuanceren: een uurtje later ontbijten of op de korte termijn aan IF doen voor je spijsverteringsklachten kan niet zoveel kwaad, maar langdurig (lees: 3 maanden of langer) consequent pas 2 of 3 uur later jouw eerste maaltijd eten, terwijl je hiervoor al hebt gesport/gewerkt, 2 bakken koffie op hebt of noem maar op, kan op de lange termijn voor een hoop narigheid zorgen.

 

Het belangrijkste: luister naar je eigen lichaam en vertrouw op de signalen die het geeft! Voel je honger? Ben je futloos? EET :) 

 

Twijfel je waar je verstandig aan doet? Je mag me altijd een berichtje sturen en dan denk ik met liefde met je mee!

 Ga hier naar mijn instagram voor meer tips! 

 

Laat een reactie achter

Deze site wordt beschermd door recaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Alle reacties worden gemodereerd voordat ze worden gepubliceerd.

Read more

Your body is your home
Relatie tot eten

Your body is your home

Lieve jij die dit leest!  Jouw lichaam is zo mooi en wil zo graag voor jou zorgen, maar ze heeft echt jouw hulp en aandacht nodig.  Probeer eens in plaats van alleen de delen te zien die jij niet m...

Meer informatie
De zon uit een potje
Gezondheid

De zon uit een potje

Hii lieve jij! Ik denk dat veel van jullie weten dat vitamine D belangrijk voor ons is, want het hangt samen met een tal van ziekteverschijnselen zoals: hoofdpijn, weinig energie, slecht slapen, sl...

Meer informatie